HISTORIEN OM BUSSEN

Kim Lærkesen, direktør, er fra bussernes by NYSTED på Lolland, her startede det hele i 1903.

Kim åbnede dog først øjnene 3. december 1969, og allerede ved 4 års alderen stiftes der bekendtskab med stort, rullende materiel; Kim hjælper som lille med at passe landbruget med Fergusonen 165 på Lærkesminde på Lolland.

  • 1976 køres bus med onkel Svend Aage fra Vester Ulslev til Maribo. Modellem var Volvo.
    Senere køres med Onkel Leo, som bl.a. kørte STS fra Nykøbing F. til Odense, linje 800.
    – Når Kim ikke cyklede, blev han kørt i en flot MAN skolebus med Jalkowith.
  • Senere Volvo B10 med automatgear, Åbenrå: Lollandsbanen til Nykøbing F.
  • 1988 Arrangeres Setra tur til Barcelona med Bus Madsen.
  • 2007 købes Volvobus B10M med bagperron, 44 passagerer
    – Indrettes bl.a. til MOBILSHOWROOM for Imagetoys.dk
  • 2009 købes Volvo B10M ledbus, 81 passagerer.
    – Vel en af Danmarks største og længste busser.

Danmarks første rutebil

kilde: Wikipedia 

Danmarks første omnibusbilrute oprettedes i 1903 mellem Nysted og Nykøbing Falster, og d. 17. september kørtes den første tur. Ruten blev etableret af C.H. Fuglsang, der dannede selskabet Dansk Automobilselskab, som han havde en ambition om at gøre landsdækkende. Udover ruten mellem Nykøbing og Nysted fik selskabet ruter bl.a. mellem København og Slangerup, København og Dragør og Assens og Aarup, men allerede i 1906 gik foretagenet fallit og de fleste ruter, heriblandt Nysted-Nykøbing, indstilledes.

Det første køretøj på ruten var en Maurer-Union, der var bygget i Nürnberg og havde en motor, der ydede 14 hestekræfter med kun 380 cm3 slagvolumen. Den kostede 4500 kr. og man skulle betale 1,50 kr. for en returbillet mellem de 2 byer, hvilket f.eks. svarede til mere end 2 timelønninger for en lærerinde. Den første chauffør var den 18-årige Martin Fischer, der senere blev Københavns første kørelærer. Bussen kunne rumme 12 passagerer, men var meget upålidelig, så bønderne langs ruten holdt efter sigende nogle heste i beredskab, så de kunne assistere i tilfælde af havari. Ruten var valgt som demonstrationsrute fordi vejen er næsten uden bakker, og fordi der på den tid endnu ikke var var en jernbane på strækningen. Den første bus blev senere afløst af en danskbygget bus, der var mere komfortabel, men ikke mere solid.

En bus er et køretøj, der transporterer mange mennesker samtidigt.

I den danske lovgivning (detailforskrifter for køretøjer) er en bus defineret som et køretøj til personbefordring, type M2 eller M3. M2 betyder at køretøjet har siddepladser til minimum ni personer ud over føreren, men har en tilladt totalvægt på højst 5.000 kg. Er den tilladte totalvægt over 5.000 kg, er køretøjet af type M3.

For at føre en bus kræves kørekort og dermed køreprøve til kategori D, idet man skal kende det særlige ansvar ved at transportere mange passagerer i et stort køretøj.

De fleste oplever bussen som et transportmiddel i den kollektive trafik, hvor de ofte betegnes rutebiler, fordi de kører i faste ruter. De kan eventuelt køre i en fast rute inde i byen, og de får så ofte benævnelsen bybus eller omnibus (latin: “for alle”; bus er en kortform af omnibus). (Se også trambus.)

En bus som drives af elektricitet fra luftledninger, kaldes en trolleybus.

Busser som kører turister eller som på anden måde fragter passagerer uden for rutedrift, kaldes turistbusser. Hvis sæderne i bussen kan ombygges til sovebrikse, hedder det en sovebus eller liggebus, og der gælder særlige restriktioner med hensyn til kørsel med liggende passagerer.

Visse busser er indrettet i to etager og kaldes dobbeltdækkerbusser, mens andre er forlænget med en fast monteret anhænger med yderligere siddepladser og kaldes en ledbus (eller en harmonikabus p.g.a. den karakteristiske samling mellem forende og bagende). Begge har den fordel, at de med kun én chauffør kan medbringe næsten dobbelt så mange passagerer på hver tur.

Endelig kan nævnes minibusser, der oftest har plads til 9-20 passagerer – mod normalt 25-50 siddende passagerer + stående i bybusser og 50-75 passagerer i rutebiler og turistbusser. Disse små busser ses oftest enten som sightseeing for mindre grupper, handicapbefordring, børnehavebusser og skolebusser for visse privatskoler.

I alle tilfælde har de en buschauffør oppe foran, en dør til indstigning og evt. en eller flere ekstra til udstigning. Det traditionelle i det meste af Danmark er at indstigning sker ad forreste dør, men mange steder i verden stiger man på i bagenden. Mange busser bygges i dag med en indkørsel for kørestole og barnevogne i midten og lavtliggende gulv i en stor del af køretøjet, så indkørsel og indstigning for gangbesværede er så let som muligt. Tidligere havde nogle rutebiler plads til bagage på taget. De var forsynet med en stige, således at bagagen kunne håndteres. Visse steder ses bagpå en klap hvorpå der kan lægges cykler, oftest mod betaling for cykelbillet.

Til forskel fra de europæiske lastbiler bliver busserne i stor grad individuelt opbygget hos eksterne opbyggere. Det betyder, at det navn som mange tror er modelbetegnelsen for bussen, rent faktisk er opbyggerens firmanavn eller modelnavn, og ses på flere busmærker.

Busmærker

De mest sete busmærker i Danmark i de seneste 20 år er/var: Volvo, MAN, Kässbohrer-Setra (Ofte blot betegnet Setra), Scania, Iveco (tidligere Fiat), Mercedes-Benz, Leyland (der i en periode er blevet samlet i Silkeborg), Bova og Neoplan.

Danmarks første rutebil kørte mellen Nysted og Nykøbing Falster fra 1903-1906.

(C) Partybus.dk